(Ne!) Obnovení účtu Google Analytics

Bude to více než rok zpátky, kdy jsem @necodymiconer na Twitteru slíbil, že mu napíšu jak jsem byl spokojený s předmětem Webová analytika, který jsem si tenkrát zaregistroval na KISKu na FF MU. Do předmětu nakonec ani nechodil a kvůli nedostatku času si ho odregistroval. Tím to pro mě původně skončilo a nečekal jsem, že to bude mít nějakou dohru, díky které mám ještě i po roce několik zajímavých zjištění, o které se prostě musím ještě zpětně podělit. Stalo se to sice už měsíc zpátky ale potřeboval jsem si dát na čas, aby z toho nebyl zbytečný a nepromyšlený hate.

Před měsícem se mi podařilo omylem smazat účet na Google Analytics a ne zrovna ledajaký účet. To je tak když člověk leží, má skoro 39°C horečku, nevydrží ležet a musí začít něco dělat. Já se dal do správy svého GA, kde jsem už tak rok nebyl. Koukám, že tam mám přidaný účet KISKu. K tomu jsem dostal přístup pro účely již zmíněného předmětu Webová analytika, který měl učit Robert Němec. Co s účtem který nepotřebuju? Smazat! A byl pryč. Potvrzovací mail od Google jsem ignoroval. Co jsem udělal mi došlo až když mi druhý den v Gmailu přistál mail od Roberta Němce s otázkou, proč jsem prý smazal celý účet KISKu na GA.

Fuck! Tak to by mě ani ve snu nenapadlo, že bych vůbec k něčemu takovému mohl mít dostatečné administrátorské oprávnění. No co. Zjistil jsem si několik způsobů jak lze účet obnovit a ten nejjednodušší vyzkoušel.

Zde je postup. Po přihlášení do vašeho Google účtu jděte na adresu http://support.google.com/analytics/bin/request.py?&contact_type=contact_policy, klikněte na odkaz pod položkou Email support for AdWords customers. Pokud ve formuláři nemáte možnost “Google Analytics”, tak si nejdříve musíte založit AdWords účet. Zabere to 30 vteřin a třeba ho i někdy použijete. Pak jen vyplníte formulář a požádáte o obnovení účtu. Nejdůležitější je vědět číslo vašeho GA účtu. To zjistíte ze zdrojového kódu webu (obvykle je GA tracking kód v hlavičce). Pěkně poproste, vysvětlete v čem byl problém a do 24 hodin se vám ozve někdo z podpory. Mě ten účet obnovili rovnou, bez dalších průtahů a ztrát dat, ale je možné, že po vás budou chtít ještě jednou potvrdit, že účet chcete skutečně obnovit. Bezproblémové obnovení je možné do 14 dnů od zrušení účtu. A poslední poznámka, jde to i bez AdWords účtu, ale bude to trvat pravděpodobněji déle. Uživatelé AdWords mají přednost.

Tak v čem je teda ten háček, co? Po té, co jsem Robertu Němci odepsal, omluvil se za nechtěné zrušení účtu a popsal kroky, které jsem vykonal k nápravě (s tím, že mám cca 4 alternativy) komunikace skončila a odpovědi jsem se nedočkal. Za to se od něj dočkali zprávy na KISKu. Pro mě naprosto fascinující a šokující zprávy” “…Tento člověk [odkaz na můj FB] smazal celý účet GA KISKu. Bohužel se ta data již nedají nijak získat nazpátek. …” Konec. To je všechno. Přístup k té záležitosti (a jak předpokládám i zákazníkovi – KISKu) mě naprosto šokoval. Pochopil bych takový přístup od, ani nevím koho/co jmenovat, prostě asi od někoho arogantního a velmi neochotného. To za prvé. Za druhé předpokládám, že data z GA se dají nějakým způsobem zálohovat. Ale to už není můj problém, stejně jako špatné nastavení admin práv. Upřímně nebýt to účet KISKu, tak pro obnovu nehnu ani prstem. Neskutečné.

Když už jsem v tom, tak ještě napíšu své vyjádření k předmětu Webová analytika a narychlo srovnám firmy H1 a RobertNemec.com. Sice jsem nikdy neměl v plánu se tomu tématu nějak hlouběji věnovat, ale problematika SEO a webové analýzy mě zaujala v “dávné” době na přednášce Jana Tichého z H1. A chodit na přednášky někoho z praxe je přece jen vždycky lepší, zábavnější a přísnosnější. Navíc není špatné umět udělat alespoň hrubou analýzu dat vašeho vlastního webu, proto jsem si Webovou analytiku zapsal. Jak jsem se však zmínil na začátku, předmět jsem si po jedné hodině odregistroval pro nedostatek času. A stejně se celkem rychle dostavilo několik zásadních zklamání:

      1) Podíval jsem se na web http://www.robertnemec.com/ a začal jsem si říkat, že tu něco nehraje, protože to vypadalo, že se zasekl v roce 2001, kdy vznikl. Chtěl jsem původně napsat, že na tohle nejsem žádný expert, ale když se podíváte na web konkurence http://www.h1.cz/, rozdíl je myslím patrný na první pohled. No tak co, to že nemají zrovna přitažlivý web ještě nic nemusí znamenat.

      2) Pokud si to pamatuji a chápu správně, tak za pana Němce čas od času zaskakovala a učila jeho kolegyně, protože byl zaneprázdněný. OK, naprosto chápu, ale kvůli téhle poměrně nepříjemné a nudné paní jsem si ten předmět fakt nezapsal.

      3) Podmínky ukončení. Jednak extra složitý systém se spoustou podmínek z nichž jedna bylo napsání a publikování článku. Narovinu nám bylo sděleno, že za to můžeme získat až 50 (nebo kolik) bodů a můžeme si vybrat jakékoliv internetové médium, třeba http://www.lupa.cz/. Plný počet bodů ovšem mohou získat pouze ti, kteří se rozhodnout publikovat svůj text na webu, překvapení, http://www.robertnemec.com/. Čas říct: “Fuck you!”

      4) Po jakémsi Barcampu se přesně tou dobou nesla Twitterem značně posměšná vlna na účet R. Němce díky jeho přednášce na onom Barcampu, kdy jsem začal pochybovat, jestli za to ten předmět vůbec stojí.

Dost vlastně vypovídá i to jaké reference kdo považuje za důležité a zveřejní na titulní straně. Pro H1 jsou to velké společnosti jako Mounfield, Heureka či Vodafone. Pro robertnemec.com pochybný produkt pro lepší sex – Eregma. Dál ty weby analyzovat nebudu, ale tohle mě prostě praštilo do očí. Potom co jsem v průběhu pár se setkal osobně s několika lidmi z H1 a jednou zaměstnankyní a nepřímo v podstatě i s majitelem robertnemec.com musím konstatovat, že H1 je firma s moderními, progresivními, zábavnými a profesionálními lidmi zatímco robertnemec.com jsou sice taky profesionálové, ale úplně obyčejní a nudní, splývající s každodenní šedí. Neplánovaně tak i tímto článkem vyjadřuji podporu a náklonost ke společnosti H1, kterou naprosto nepokrytě a zaujatě musím doporučit. Tím spíš, že když se něco podělá tak v agentuře R. Němce vám prostě jen řeknou “je to rozbitý a nejde to a už to ani nepůjde”.

Jak jsem psal. Dneska je to měsíc. Já mám stále pod palcem onen účet KISKu a mám takové tušení, že Robert Němec ani netuší, že byl obnovený. Na závěr ještě děkuji vedoucímu KISKu, Petrovi Škyříkovi, který tu zprávu vzal v pohodě a nepřizabil mě. 🙂

3 thoughts on “(Ne!) Obnovení účtu Google Analytics

  1. Dobrý den,

    postupně. 🙂

    1. V tehdejší době umožňoval Google Analytics jenom dva přístupy: a) uživatelský, b) administrátorský. Aby mohli studenti s účtem plně pracovat (např. nastavovat cíle), dostali všichni administrátorský přístup. Někde se to naučit musí. Jiná možnost není (nyní to Google Analytics mění).

    2. Je skvělé, že jde již účet Google Analytics obnovit. V minulosti si to již pár klientů smazalo, i účet KISKu kdysi jeden student před vámi smazal, ale tehdy to nijak obnovit nešlo. Děkuji vám za informaci.

    3. Děkuji za nápravu. Bohužel denně dostávám několik desítek e-mailů (většinou ke stovce) a e-mail není moje priorita. Takže kde nemusím, neodpovídám. Omlouvám se, ale jinak to nejde.

    4. Věta ““…Tento člověk [odkaz na můj FB] smazal celý účet GA KISKu. Bohužel se ta data již nedají nijak získat nazpátek.” je nepřesná.

    Ihned po zjištění jsem volal Petru Škyříkovi z KISKu. Nezvedal mi telefon, tak jsem mu, jakmile jsem se dostal k počítači, přeposlal e-mail od Googlu se zprávou o smazání, kde jsem napsal:

    “Petře,

    víte o tom? Dal jste mu k tomu příkaz? Někdo smazal celý účet v GA.

    Je to tento člověk: [odkaz na váš profil na Facebooku].

    Bohužel se ta data již nedají nijak získat nazpátek.”

    Protože všude vystupujete jenom pod přezdívkami, uvedl jsem kontakt aspoň na Facebook, kde jste s Petrem Škyříkem přátelé, aby věděl, o koho se jedná.

    5. Data z GA se dají zálohovat, ale nejdou tam nahrát. Nejde to ani nijak automaticky.

    6. Ano, web máme asi devět let starý (možná to bude letos deset). Sám na něm ukazuji často chyby a co nyní již nedělat. Připravujeme nový web, ale máme tolik práce, že to bohužel stále trochu nestíháme.

    7. Klára Boháčková je jedna z nejlepších českých odbornic na webovou analytiku. Napsala na toto téma desítky článků (viz např. http://webova-analytika.robertnemec.com/). A naopak bych řekl, že je extrémně milá (a navíc je krásná 🙂 http://www.robertnemec.com/klara-bohackova/).

    Máte s ní nějakou jinou zkušenost, když jste byl jenom na jedné hodině, kterou jsem měl já?

    8. K započtu vede mnoho cest. Rozhodně je potřeba celý semestr pracovat. V semestru jaro 2012 (myslím, že to je ten, který jste studoval) museli studenti nasbírat alespoň 150 bodů ze 400 možných. Za články bylo možno získat maximálně 100 bodů.

    Co se týče publikování na našem webu, bylo to nabídnuto, protože několik studentů nevědělo, kde a jak by měli publikovat.

    Konkrétně na is.muni.cz jsem napsal (je to tam stále v archivu):

    “až 50 bodů za jeden článek vydaný v respektovaném periodiku nebo na známém webu
    (můžete to publikovat i u nás na http://webova-analytika.robertnemec.com).”

    Tedy, rozhodně to není publikování jenom na našem webu. I kdybyste napsal dva úžasné články na náš web, nestačilo by to k zápočtu. Jak mohou studenti potvrdit, rozhodně jsem nedával za články u nás automaticky 50 bodů. 50 znamená, že článek je třeba takovéto kvality:

    http://seo-sem.robertnemec.com/zmeny-v-seo-2012-google/

    V minulém semetru jsem udělil za články 40 až 45 bodů, v roce 2011 dokonce jenom 23 až 30 bodů.

    Navíc, nemusíte vůbec napsat články, abyste kurz dokončil.

    10. Mezi naše klienty se zařadili např. T-mobile, Student Agency, Mountfield taky :-), Saxo Bank, DATART, SEVT, Parfums, OKAY, ING, Centrum.cz, iDNES.cz, Orange, GTS Novera, AAA AUTO, Pfizer, Merck, ČVUT, Ministerstvo zahraničních věcí, CzechInvest, NOKIA, FujiFilm atd. – což podle mne taky není úplně špatné. 🙂

    11. Nejsem si jistý, nakolik jste se setkal s mými kolegyněmi a kolegy. Ale pojďte s námi někdy na oběd – a přesvědčíme vás! Platíme! 🙂

    12. Ne, ne. My se snažíme vždy ze všech sil. Navíc jsme často hodnoceni podle zisku projektů. Takže kdybychom řekli, že něco jen tak něco nejde, tak rychle zkrachujeme.

    Zrovna minulý týden jsme rozeběhli pro jednoho klienta nový e-shop. A i když se jednalo o první týden, tak tržby byly kolem 100 000 Kč – tedy málo. Bohužel klient neměl dostatek investic na testování. Nicméně obrat 100 000 Kč byl pod plánem. A když nebude e-shop do tří měsíců ziskový (do tří měsíců se musí vrátit všechny investice), bude to samozřejmě naše vina.

    A tak jsme hned na vlastní náklady zorganizovali telefonický průzkum u cílové skupiny a uživatelské testování (na vlastní náklady!), abychom zjistili, kde jsou chyby a mohli se z nich rychle poučit a odstranit je.

    Jak jsem pak psal – dříve nešlo účet GA obnovit. Děkuji vám, že jste to objevil.

    13. Petr Škyřík mi o obnovení účtu napsal 21. 2. (den po té, co jsem jej informoval o smazání), takže o tom vím již skoro měsíc. 🙂

    • Dobrý den,

      především díky za vyčerpávající odpověď, vážím si jí!
      Jen aby nedošlo k nějaké mýlce, tak proti Vám nic nemám! A to že je mým favoritem H1 rozhodně neznamená, že bych chtěl tvrdit, že neumíte dělat SEO a webové analýzy apod. (Kdyby někoho napadlo si článek takto vyložit. H1 i firma robertnemec.com jsou špičkami v oboru. I kdyby ne, tak rozhodně nejsem odborník, abych to mohl posoudit!)

      Už to vezmu jen tak ve zkratce to nejdůležitější.

      1-6) OK, chápu. (Jinak k obnovení GA účtu vedou dnes asi tak tři cesty. Mnou popsaná je nejjednodušší.)

      7) Jsem přesvědčený, že Klára Boháčková patří mezi nejlepší v oboru, rozhodně tak působila a netroufl bych si nikdy tvrdit něco jiného. Ale na první hodině bohužel nebyla zrovna příliš milá a i když se říká, že se nemá dát na první dojem, je těžké na něj nedat, když byl vlastně i poslední.

      8) S ukončením předmětu jsme byli obeznámi, ale bohužel ty články vyzněly dost špatně v souvislostech, které jsem sepsal ve svém příspěvku. Ať už to tak je nebo ne, já jsem to sepsal tak, jak nám to bylo vysvětleno. (Informační šum pochopitelně mohl způsobit nějaké nedorozumnění.) A publikovat článek je každopádně jedna z lákavějších a zajímavějších možností (minimálně pro mě), proto jsem se o tom zmínil.

      10) Seznam Vašich klientů je pochopitelně působivý a jsem s ním dobře seznámený. To nic nemění na tom, že na titulní straně se “chlubíte” Eregmou a že někteří uvedení klienti zjevně přešli k firmě H1. Ale do toho, prosím, nechci zabředávat, to byl spíš jen takový postřeh pro srovnání. 🙂

      11) Děkuji za pozvání. Momentálně jsem až do léta v zahraničí, tak třeba potom. 🙂

      12) Je mi to jasné. Bylo to primárně namířeno na obnovení účtu GA. Bylo by divné, kdybyste s takovýto celkovým postojem byli stále špičkou v byznysu, což nepochybně jste nehledě na názory co jsem napsal.

      13) Za to se omlouvám a beru zpět. (Občas si neumím tyhle poznámky odpustit.)

  2. V pohodě, díky.

    Jinak co se týče přestupů klientů za poslední léta, tak tady se rozhodně může H1 zlobit na nás, my se naopak smějeme. 🙂

    Plus u velkých klientů je to tak, že tam může v pohodě fungovat několik agentur.

    Jinak díky za Eregmu, to jsme probrali na poradě, že to tam straší 10 let, což je samozřejmě fail. 🙂 Takže to změníme.

Leave a Reply

Your email address will not be published.